An Economic Study for the Olive Oil Production, Marketing and the Impact of the Price Policy on Olive Oil Production in the Great Jamahiriya

Authors

  • Abdul-Hakim Ahmed Eljadi University of Tripoli
  • Khaled Ramadan Elbeydi University of Tripoli

DOI:

https://doi.org/10.54172/mjsc.v18i1.757

Abstract

Olive trees has traditionally been a major crop in the Libyan culture, an average annual production in the period 1970-2006 was 151.5 thousands tones, which represents almost 8.5% of the total agricultural production.
Olive oil is relatively expensive oil compared to other kinds of oil since it needs a special production treatment, olive crop is a long process (olives are produced only after the maturity of the tree, which means after five years). Prices paid to producers are quite unstable, mainly due to the change in the quantities produced from one year to another and to the level of stocks. However, it is difficult to assess the price formation mechanism.
This study examines the characteristics of the olive oil market for the period 1970-2006. The main objective of the study is to investigate the impact of the price policy on the olive oil production. The study depends on using descriptive and statistical analysis and using econometric estimation, also the concept of dummy variable was added to capture the effect of olive oil price policy. The dummy variable takes the value of 0 in years before 1997 and a value of 1 after the price policy was applied.
The results indicate that the short run elasticity is significantly less than unity (0.40), indicating that olive oil supply is inelastic with respect to the olive oil price in Libya, implying that Libyan olive farmers are relatively unresponsive to price changes. Specifically, a 10 percent increase in the price of olive oil will lead to an increase in olive oil output of 4.0 percent in the short-run. The coefficient of the dummy variable is negative and insignificant at 5 percent level. This finding indicates that farmers don't response to the oil olive price policy in Libya. Additionally, the CUSUM test is consistently in the center of their 5% bounds.
Finally, the study recommends the following
1- Reinvestigate the price policy mechanism.
2- Adopt extension and marketing programs to provide farmers with an advanced technology.
3- Subsidies the olive oil refinery company.

Downloads

Download data is not yet available.

References

عبد القادر محمد عطية ؛ الاقتصاد القياسي بين النظرية والتطبيق ، كلية التجارة - جامعة الإسكندرية ، مصر ، 2005م .

وليد السيفو ؛ مدخل إلى الاقتصاد القياسي ، جامعة الموصل، العراق 1988م .

فرج أجبيل، وآخرون؛ دراسة حول زراعة أشجار الزيتون في الجماهيرية العظمى ، مكتب مفتش عام قطاع الزراعة والثروة الحيوانية والبحرية ، طرابلس،الجماهيرية العظمى ، 2005م .

محمد الحمادي ؛ عبد الباسط حمودة؛ المنذر

أبوغنية ؛ دراسة تحليلية لاقتصاديات إنتاج الزيتـون في العـالم والجماهيرية ، المؤتمـر الأول للزيتـون ، مجـلس التخطيط بشـعبـية بني وليد الجماهيرية العظمى 2006م .

الشركة العامة لاستخلاص وتكرير الزيوت

النباتية ، بيانات غير منشورة، طرابلس ، الجماهيرية العظمى 2006م .

اللجنة الشعبية العامة للاستصلاح الزراعي وتعمير الأراضي ، دراسة حول إنتاج محاصيل القمح والشعير وزيت الزيتون ، طرابلس ، الجماهيرية العظمى ، 1993م .

اللجنة الشعبية العامة للاقتصاد والتجارة ، قرارات بشأن تحديد أسعار زيت الزيتون

المنتج محلياً . 2000 ، 2004 ، 2006م

طرابلس ، الجماهيرية العظمى .

المنظمة العربية للتنمية الزراعية ، الكتاب السنوي للإحصاءات الزراعية العربية ، أعداد مختلفة ، الخرطوم ، السودان .

المنظمة العربية للتنمية الزراعية (AOAD) ، دراسة حول تطوير إنتاج وتصنيع وتسويق الزيتون وزيت الزيتون في الوطن العربي ، الخرطوم ، السودان 2003م .

المؤسسة الوطنية للسلع التموينية ، بيانات غير منشورة ، طرابلس ، الجماهيرية العظمى ، 2006م .

الهيئة الوطنية للمعلومات والتوثيق ، الكتيب الإحصائي ، أعداد مختلفة ، طرابلس ، الجماهيرية العظمى .

مجلس التخطيط العام ، تقرير لجنة أعداد مشروع السياسات الزراعية ، الجماهيرية ،

طرابلس ، 2003م .

Gujarati, D.N. 1995. Basic Econometrics, 3rd Edition. New York: McGraw-Hill.

Maddala, G.S. 2001. Introduction to Econometrics, 3rd Edition, John Wiely & Sons LTD.

Pindyck,R.S. and D.L. Rubinfeld. 1998. Econometric Models and Economic Forecasts, New York: McGraw – Hill.

Food and Agriculture Organization (FAO), Production Yearbook, United Nations, Roma, Different Volumes.

Published

2008-06-30

How to Cite

Eljadi , A.-H. A., & Elbeydi, K. R. (2008). An Economic Study for the Olive Oil Production, Marketing and the Impact of the Price Policy on Olive Oil Production in the Great Jamahiriya. Al-Mukhtar Journal of Sciences, 18(1), 30–39. https://doi.org/10.54172/mjsc.v18i1.757

Issue

Section

Research Articles

Categories